Het beleidskader
Het gemeentelijk rioleringsplan is leidend voor het onderhoud van de gemeentelijke riolering.
In het in 2017 vastgestelde plan staat het gewenste niveau van onderhoud, welke risico’s we nemen en hoeveel geld daarvoor nodig is.
Onze ambitie voor het onderhoud van de riolering is “spaarzaam en betrouwbaar daar waar het moet, vooruitstrevend daar waar het (eenvoudig) kan”.
Welke werkzaamheden wij uitvoeren voor het onderhoud van riolering staat in het rioolbeheerplan.
Kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren
Riolering bestaat uit diverse objecten zoals buizen, putten en pompen voor inzameling en transport
van afvalwater, maar bijvoorbeeld ook wadi’s voor de infiltratie van regenwater en drainage voor
beheersing van de grondwaterstand. In hoofdzaak bestaat de riolering uit 169 kilometer vrijverval riolering en 63 kilometer mechanische riolering. Er zijn meer dan 3.500 inspectieputten, 9.200 kolken, 30 gemalen en 300 pompunits. Voor gedetailleerde informatie over deze voorzieningen wordt verwezen naar het beheerplan en naar het basisrioleringsplan.
In het gemeentelijke rioleringsplan is vastgelegd, aan welke voorwaarde(n) we willen voldoen en hoe de voorzieningen dan functioneren in een kwalitatieve maat. De eisen hebben betrekking op het inzamelen, transporteren en verwerken ten behoeve van de volksgezondheid, bewoonbaarheid en het milieu. De bijbehoren maatstaven (kwalitatieve indicatoren) zijn gericht op de effecten, wat ervaart de burger en / of omgeving. De resultaten worden afgeleid uit de geregistreerde meldingen.
Maatstaven | 2020 |
< 5 meldingen van het niet kunnen lozen van afvalwater door het niet functioneren van het gemeentelijke riool. | |
< 2 meldingen van gezondheid gerelateerde klachten door contact met afvalwater in de openbare ruimte. | |
< 5 meldingen van stank gerelateerde klachten vanuit de gemeentelijke riolering. | |
Maatstaven | 2020 |
< 10 meldingen van grondwateroverlast veroorzaakt door gemeentelijke voorzieningen. | |
Maatstaven | 2020 |
< 10 meldingen van het niet kunnen lozen van hemelwater door het niet functioneren van het gemeentelijke riool. | |
< 5 meldingen van wateroverlast per jaar. | |
< € 5.000,- schade door wateroverlast per jaar. | |
Maatstaven | 2020 |
< 1 meldingen van persoonlijk letsel als gevolg van ernstige gebreken. | |
< € 5.000,- schade door ernstige gebreken van objecten in de openbare ruimte. |
Financiële consequenties
In het gemeentelijke rioleringsplan is de huidige situatie omschreven, is de ambitie met het gewenste onderhoudsniveau vastgesteld en zijn de bijbehorende maatregelen en middelen bepaald. Het totaalpakket vormt de grondslag voor het kostendekkende tarief van de rioolheffing. Er wordt voor de riolering met een voorziening voor toekomstige onderhoud gewerkt. De totale lasten van de riolering vallen onder programma 8 duurzaamheid en milieu.7
Exploitatie (dagelijks onderhoud) | |||||||
x € 1.000 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |||
Riolering | 367 | 367 | 368 | 373 | |||
Mutatie voorziening riolering | |||||||
x € 1.000 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |||
Bruto dotatie | 534 | 531 | 528 | 524 | |||
Om invulling te geven aan de gestelde doelen zijn voor de maatregelen de volgende bedragen opgenomen. | |||||||
Het bedrag wordt onttrokken aan de voorziening riolering. |
Groot onderhoud (incl. vervanging) | ||||
x € 1.000 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
Maatregelen uitvoering GRP | 275 | 275 | 275 | 275 |
Bedrag is exclusief de onttrekking aan de voorziening | ||||
Nieuwe ontwikkelingen en verbeter maatregelen | ||||
x € 1.000 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
Nieuwe ontwikkelingen GRP | 50 | 50 | 50 | 50 |