Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 3.610.3938
€ 4.008.000
€ 4.617.000
Vreemd vermogen
€ 32.076.679
€ 31.421.000
€ 30.395.000
Resultaat
€ 1.454.308
-/- € 352.000
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.729.932
€ 1.786.263
€ 1.827.414
Bron
Voorlopige jaarrekening Veiligheidsregio
begroting Veiligheidsregio
begroting Veiligheidsregio
Beleidsvoornemens
Na een periode van interne focus richt Veiligheidsregio IJsselland zich de komende jaren meer op de buitenwereld en levert daarbij maatwerk in verbinding met de samenleving en onze partners. Doel is de continuïteit van de samenleving binnen de elf gemeenten uit onze regio te waarborgen, niet alleen door rampen te bestrijden, maar ook door ze te voorkomen. Burgers en partners mogen daarbij op haar rekenen als expert, strategische netwerkpartner en adviseur. Maar gelijktijdig worden ze uitgedaagd om zelf een actieve bijdrage te leveren aan een veilig IJsselland.
Hoe ze dat gaan doen is beschreven in de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 (inclusief Risicoprofiel). Hierin zijn de missie en visie van de Veiligheidsregio IJsselland als volgt verwoord:Missie: (Waarom bestaan wij?)
Versterken van veiligheid in de fysieke leefomgeving: risico’s beperken waar het kan en incidenten bestrijden waar het moet.Visie: (Hoe realiseren wij onze missie?)
Wij:
• kennen de risico’s en communiceren hierover naar de inwoners van IJsselland;
• maken gebruik van het vakmanschap van integere medewerkers;
• verbinden ons in het netwerk door samenwerking met burgers en partners;
• adviseren over en denken mee in de veiligheidsvraagstukken door de inbreng van onze kennis en kunde en wij stimuleren zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven;
• bereiden ons voor op mogelijke incidenten, ook samen met onze partners;
• bestrijden incidenten wanneer ze zich voordoen en coördineren de inzet.Ontwikkelingen
In de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 worden de volgende externe ontwikkelingen benoemd:
- De regio heeft te maken met nieuwe risico’s door gebruik van digitale technologieën (o.a. invloed social media, cyberaanvallen)
- De regio heeft te maken met veranderende risico’s door klimaatverandering (bv. extreem weer, wateroverlast)
- De regio heeft te maken met nieuwe of complexere risico’s door demografische veranderingen (bv. het aantal zelfstandig wonende kwetsbare inwoners die extra hulp nodig hebben bij rampen of crises neemt toe, steeds meer verkeerstromen en ‘hoog-risico-evenementen’ met grotere kans op verstoringen.
- Risico’s zijn steeds vaker regio-overstijgend
- Burgers en bedrijven informeren zich steeds vaker via nieuwe kanalen over veiligheid in de regio (bv. social media)
- Burgers voelen zich steeds veiliger, maar verwachten steeds meer van de overheid bij rampen en crises (Burgers willen veel vrijheid van handelen, maar ook dat de overheid krachtig optreedt bij rampen en crises. Burgers en bedrijven verwachten snel concrete informatie van overheden tijdens en vóór een crisis.
- Gemeenten in de regio willen veiligheid dicht bij burgers organiseren
- Overheden verlangen dat burgers en bedrijven meer bijdragen aan veiligheid (Gemeenten en veiligheidsregio’s willen zelfredzaamheid van burgers en bedrijven vergroten, zoals via voorlichting).
- Overheden veranderen wet- en regelgeving waar veiligheidsregio’s aan moeten voldoen (Invoering van de Omgevingswet in 2021 vergroot de diversiteit in lokale regels waar VRIJ mee te maken heeft. Overheden verscherpen milieunormen, zoals voor duurzaam grondwater- en energiegebruik).
- Het Rijk stimuleert dat veiligheidsregio’s meer samenwerken.
Risico's
De Veiligheidsregio heeft een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen.
Naast de top tien risico’s speelt voor de Veiligheidsregio de mogelijke salariëring van het vrijwillige brandweerpersoneel als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof. Er is een risico dat elementen in de rechtspositie van de brandweervrijwilligers in strijd zijn met de normen uit Europese en internationale regelgeving en jurisprudentie van het Europese hof. Dit vraagt nader onderzoek. In den lande circuleren percentages van 25 tot 40% als mogelijke meerkosten als gevolg van het omzetten van vrijwilligheid in een vorm van dienstverband. Voor de Veiligheidsregio zou dat in de range kunnen liggen van € 1.000.000 – € 1.600.000 op jaarbasis bij een gelijkblijvend voorzieningenniveau. Voor Dalfsen is, als dit bedrag niet als taakstelling binnen de begroting van de Veiligheidsregio wordt opgelost, een bedrag van € 50.000 tot € 80.000.Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen, dat op basis van een zekerheidspercentage van 90%, € 1,18 miljoen zou moeten bedragen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt in de lijn der verwachting op basis van de bedragen die andere veiligheidsregio’s hanteren.
De Veiligheidsregio IJsselland heeft op 31-12-2018 een weerstandsvermogen van één miljoen euro, dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit iets te laag. Het is echter wel raadzaam definitieve uitspraken pas te doen wanneer enige ervaring is opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico’s door de Veiligheidsregio.
Op het moment dat zich risico’s voordoen en/of er sprake is van een eventueel exploitatietekort kan de gemeente hiervoor worden aangesproken.Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 3.014.000
€ 1.422.000
€ 1.472.000
Vreemd vermogen
€ 5.512.000
€ 5.283.000
€ 5.095.000
Resultaat
€ 1.692.000
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 923.812
€ 998.941
€ 1.092.000
Bron
Jaarrekening 2018
Begroting 2020 GGD
Begroting 2020 GGD
Beleidsvoornemens
“GGD IJsselland, voor een gezonde samenleving”. Zo luidt de missie van GGD IJsselland. Voor de lopende bestuursperiode (2018 tot 2023) is door het bestuur van de GGD een strategische beleidsagenda opgesteld: “Beweging vanuit regie” Deze bevat de beleidsvoornemens en beoogde effecten in vijf programmalijnen:
1: Versterken publieke gezondheidszorg
2: Jeugd en kansrijke start
3: Psychische gezondheid
4: Gezonde leefomgeving
5: Preventieve gezondheidszorg voor ouderenOntwikkelingen
Zie beleidsvoornemens. De hier genoemde programmalijnen worden opgepakt.
Risico's
De gemeente betaalt een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. De beschikbare weerstandscapaciteit is op basis van het risicoprofiel van de GGD voldoende en binnen de afgesproken norm. Indien de weerstandscapaciteit niet te voldoet, dan kan de gemeente worden aangesproken naar rato van het inwonertal op een eventueel exploitatietekort (Dalfsen 5,4%). Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze taken afnemen. Sinds 2013 is in de tarieven van de GGD een opslag verwerkt voor de dekking van de risico's. De risicocomponent in het tarief wordt gereserveerd voor dekking van eventuele frictiekosten die uit additionele taken kunnen voortvloeien. Risico's voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de gemeenschappelijke regeling.
Verbonden partij
Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
0
€ 755.258
€ 755.258
Vreemd vermogen
€ 2.102.779
€ 2.102.779
€ 2.102.779
Resultaat
€ 755.258
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 476.219
€ 478.481
€ 477.913
Bron
Jaarrekening 2018 Omgevingsdienst
Begroting 2019 Omgevingsdienst
Begroting 2020 Omgevingsdienst
Beleidsvoornemens
Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. De onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. De missie van de Omgevingsdienst is daarom:
Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
De Omgevingsdienst wil voorop lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen. De Omgevingsdienst wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.
Het managementteam geeft in de eerste drie jaar (2018-2020) prioriteit aan de ontwikkelopgaven:
• borgen en doorontwikkelen van politieke sensitiviteit en lokale binding;
• vormen van één organisatie, en
• anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen.Ontwikkelingen
Er zijn op het werkveld van de Omgevingsdienst IJsselland veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van duurzaamheid en klimaatadaptatie. Ook de sanering van asbestdaken in Overijssel is een dossier dat aandacht vraagt, ondanks dat er nog geen wettelijk verbod is. In overleg met de 12 deelnemers zet de Omgevingsdienst haar kennis en expertise in om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. In het derde bestaansjaar (2020) gaat de Omgevingsdienst verder met de eerder genoemde ontwikkelopgaven om te bouwen aan een efficiënte Omgevingsdienst, die goed uitgerust is voor de door de gemeenten gemandateerde taken. Zoals al eerder in gang gezet, wordt in 2020 de samenwerking met de Veiligheidsregio en de GGD verder geïntensiveerd. Deze gemeenschappelijke regelingen zijn ook actief in het fysieke domein. Een andere uitdaging wordt de overgang van inputfinanciering naar outputfinanciering, in het bedrijfsplan is vastgelegd dat de Omgevingsdienst vanaf 2020 geleidelijk overgaat op de methodiek van outputfinanciering.
Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies (VTH). Er zijn bovendien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals hierboven geschetst. Datakwaliteit en daaromheen het hele ICT-thema is een kwetsbaar gegeven. De invoering van een nieuw systeem IJVI ging gepaard met de nodige struikelblokken m.b.t. dataconversie, uniformering etc. Dit blijft een punt van aandacht, hoewel de voortgang in 2019 positief te duiden is. Het systeem IJVI wordt door verschillende gemeenten ook toegepast voor overige Wabo-taken. Wij hebben hier een voorbehoud in gemaakt en gekozen om dit systeem i.v.m. alle risico’s vooralsnog niet aan te schaffen.
In juni 2018 stelde het Algemeen Bestuur de documenten nota ‘Kaders weerstandsvermogen’ en nota ‘Weerstandsvermogen’ vast. De laatstgenoemde nota gaat vooral in op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico-inventarisatie. De risico’s zijn financieel gekwantificeerd. Deze financiële vertaling vormt de basis voor de hoogte van de algemene reserve. Dit resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van € 311.000 en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting. Het risicomanagement is onderdeel van de planning- en controlcyclus.
De opgave van de deelnemers aan de Omgevingsdienst is om met ingang van 2020 vier jaar lang 2% besparing op de begroting te realiseren bij een gelijkblijvend werkaanbod. Voor het realiseren van deze opgave zijn de eerste aandachtspunten het verder uniformeren van processen en het efficiënter werken. Het doorontwikkelplan, dat eind 2019 vastgesteld moet worden volgens het vastgestelde bedrijfsplan 2016, zal een concretere invulling geven aan de doelstelling. Het opnemen van de besparingsdoelstelling zonder een concrete invulling geeft een risico op het gebied van de realisatie en beheersing.
Verbonden partij
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT)
Naam
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 0
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 4.282.000
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 1.460.000
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 425.401
€ 425.000
€ 447.000
Bron
jaarrekening GBLT
Begroting GBLT
begroting GBLT
Beleidsvoornemens
GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.
Eind 2019 vindt overleg plaats tussen de deelnemers en GBLT om een toekomstvisie voor GBLT vast te stellen.Ontwikkelingen
GBLT heeft ambities geformuleerd met een horizon tot 2022 waarbij ze aansluiten bij de strategische doelen van de organisatie. De thema's vanuit de strategische doelstellingen zijn:
1. Belastingaanslagen juist, volledig en tijdig, opgelegd en geïnd.
2. Toonaangevende kwaliteit van klantbeleving.
3. Informatiepositie van opdrachtgevers realiseren.
4. Medewerkers in beweging.
5. De ontwikkeling van de digitale overheid mede vormgeven.
6. Daling van maatschappelijke kosten mogelijk maken.Risico's
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. GBLT heeft geen weerstandsvermogen om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. In dit kader is een niet adequate interne beheersing van GBLT een risico voor de gemeente.
Om dit te bereiken heeft GBLT risicomanagement ontwikkeld, wat een integraal onderdeel is van de planning en control cyclus en waar gedurende het jaar twee keer over wordt gerapporteerd.
Indien de kwaliteit van GBLT niet op orde is, kan dit de burger raken voor wat betreft de dienstverlening. Daarnaast loop de gemeente dan het risico op lagere belastingopbrengsten. Op dit punt vindt sturing plaats op de afgesloten dienstverleningsovereenkomst.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 32.908
€ 31.600
€ 31.600
Bron
Beleidsvoornemens
De Sociale recherche IJssel-Vechtstreek zal meer aandacht geven aan de ontwikkelingen op het gebied van internetonderzoeken. Om de samenwerking met partners te bevorderen wordt een samenwerkingsovereenkomst met de politie gesloten om uitkeringsfraude te bestrijden.
Ontwikkelingen
In de praktijk werd de sociale recherche alleen ingezet in het kader van de Participatiewet. Besloten is het de sociale recherche ook in te zetten voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Verbonden partij
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 99.986
€ 92.245
€ 92.245
Bron
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
Het inkoopmodel jeugd wordt doorontwikkeld in de komende jaren. Het RSJ speelt hierin een belangrijke rol omdat de inkoop voor de regio centraal gedaan worden door het RSJ.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, respectievelijk ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
Verbonden partij
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
Resultaat
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.150.000
Bron
SCC ONS
Beleidsvoornemens
Uitgangspunten voor de komende jaren zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid.
Ontwikkelingen
Onderzocht wordt of in 2020 nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is.
Risico's
Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De vijf deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
Het SSC ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast
Stichting
Verbonden partij
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 105.000
€ 97.200
€ 92.040
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.398.928
€ 3.240.000
€ 3.068.000
Bron
jaarrekening 2018
begroting 2019
begroting 2020
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
In 2019 is een hernieuwd uitgangspunt geformuleerd waarin aandacht is voor het belang van maatschappelijke participatie naast het maximaal haalbare in werk. Hier wordt de komende jaren verder uitvoering aan gegeven. Daarnaast zijn er ontwikkelingen in wet- en regelgeving die moeten worden doorgevoerd, zoals de regeling compensatie transitievergoeding en nieuwe regels rondom het tijdelijk detacheren van personen.
Risico's
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW'ers en –voor maximaal 2 jaar- voor inwoners die vanuit de SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente.Verbonden partij
Stichting Administratiekantoor Dataland
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 112.313
n.n.b.
n.n.b
Vreemd vermogen
€ 463.084
n.n.b.
n.n.b.
Resultaat
-/- € 638516
n.n.b.
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2018
Beleidsvoornemens
Door de komst van de verschillende geo-basisregistraties zijn vele basisgegevens als open data voor een ieder beschikbaar. Hierdoor heeft Dataland als verstrekker van objectgegevens voor gemeenten geen bestaansrecht meer, en is besloten om de overige taken van Dataland onder te brengen bij het Kadaster en de VNG (o.a. aanbieden van cursussen en het secretariaat van de kennisbank (Gemeentelijk Geo Beraad)).
Ontwikkelingen
Door het bestuur van de vennootschap is in 2019 het besluit genomen tot een overname en afbouw van haar activiteiten. Dit besluit is tevens door de certificaathouders van de vennootschap goedgekeurd. Het bestuur heeft uitgesproken de activiteiten uiterlijk eind december 2021 of zoveel mogelijk eerder te hebben overgedragen of hebben afgebouwd. Hierna zal de vennootschap worden geliquideerd. De verwachting is dat de onderneming met de toekomstige kasstromen deze beëindiging uit eigen middelen kan financieren. De verschillende activiteiten die Dataland uitvoert op het gebied van cursussen en de kennisbank (Gemeentelijk Geo Beraad) zullen worden overgedragen aan het Kadaster en de VNG.
Risico's
Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag.
Naamloze Vennootschap
Verbonden partij
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 4.991 mln
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
€ 132.518 mln
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 337 mln
n.b.
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening BNG
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
N.v.t.
Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG.
Verbonden partij
Vitens N. V.
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 537,1 mln
€ 552,9 mln
n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.240 mln
€ 1.294 mln
n.b.
Resultaat
€ 20,5 mln
€ 14,0 mln
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening Vitens
schrijven Vitens 28-08-2018
Beleidsvoornemens
Vitens wil optimaal tegemoetkomen aan de belangen van al haar stakeholders: de (gebonden) klanten, de aandeelhouders en de samenleving. Voorop staat het belang van continuïteit. Vitens wil ook aan de volgende generaties veilig en betrouwbaar drinkwater garanderen. Klanten willen kwaliteit tegen zo laag mogelijke tarieven; aandeelhouders willen een passend rendement op hun geïnvesteerd vermogen en de samenleving wil een publiek drinkwaterbedrijf dat zich rekenschap geeft van haar maatschappelijke, natuurlijke en bestuurlijke omgeving. Vitens wil daarom op een duurzame basis een uitstekende kwaliteit drinkwater leveren en een hierbij behorende dienstverlening.
Ontwikkelingen
Op 13 oktober 2016 is in de RvC vergadering ingestemd met het “herijkte” Financieel Beleid van Vitens en dit is vervolgens vastgesteld in de Aandeelhoudersvergadering van 24 november 2016. Dit financiële beleid is van kracht voor de kalenderjaren 2017 t/m 2019. Het nieuwe bedrijfsplan wordt in oktober 2019 verwacht.
Te verwachten aandachtspunten hierbij zijn:- laten stijgen van de solvabiliteitsratio naar een niveau van 35%;
- aanpassing range voor dividend naar een niveau van 0 tot 50% (nu minimaal 40 en maximaal 75%)
Daarnaast speelt een verhoging van het toekomstige investeringsniveau. Dit zal van invloed zijn op de hoogte van de kapitaallasten (afschrijving en rente) en daarbij op het drinkwatertarief en het nettoresultaat. Voor het investeringsplan 2019-2023 voorziet Vitens een structureel hoger investeringsniveau dan in het investeringsplan van de afgelopen jaren.
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt op basis van het huidige beleid minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat. De verwachting is dat de range voor dividend naar beneden wordt bijgesteld.
Daarnaast is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat. De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.Verbonden partij
Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 68 mln
€ 68 mln
€ 68 mln
Vreemd vermogen
€ 1,5 mln
€ 1,5 mln
€ 1,5 mln
Resultaat
€ 1,1 mln
€ 1,5 mln
€ 1,5 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening 2018
jaarrekening 2018
Wadinko 16 juli 2019
Beleidsvoornemens
Het doel van Wadinko is het stimuleren en behouden van gezonde bedrijvigheid en daarmee werkgelegenheid in het werkgebied met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken. Niet de rendementsdoelstellingen van haar aandeelhouders staan voorop, maar juist de groei en bloei van de bedrijvigheid in het werkgebied. Wadinko participeert bij voorkeur in de maakindustrie, de zakelijke dienstverlening en logistiek, vanwege de ontwikkelingsmogelijkheden, groeipotentie en aadacht voor innovatie van deze branches. Zij dragen zo in bij aan de bevordering van de regionale economische structuur.
Ontwikkelingen
N.v.t.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
Verbonden partij
Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 4.024 mln
€ 4.021 mln
n.b.
Vreemd vermogen
€ 3.691mln
€ 3.691 mln
n.b.
Resultaat
€ 319 mln
€ 100 mln
n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarverslag 2018 Enexis
Enexis N.V.
Beleidsvoornemens
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
- Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
- Betrouwbare energievoorziening;
- Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
- Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
- Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.Ontwikkelingen
Er is een goed functionerende Aandeelhouderscommissie onder voorzitterschap van de provincie Noord-Brabant. De governance is op orde en voldoet aan de Corporate Governance Code en aan de voorwaarden
van de WNT (Wet Normering Topinkomens). Met ingang van 1 januari 2019 verloopt het overgangsrecht in het kader van de WNT, wat betekent dat de bezoldiging vervolgens in twee jaar verder dient te worden teruggebracht tot de norm die op dat moment geldt.Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment de lagere dividenduitkeringen dan voorzien. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
Verbonden partij
N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 32.500.000
€ 37.324.000
n.b.
Vreemd vermogen
€ 58.017.000
€ 64.600.00
n.b.
Resultaat
€ 5.500.000
€ 4.399.000
€ 4.443.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.901.033
€ 1.913.720
€ 1.947.739
Bron
jaarverslag ROVA
begroting 2018
begroting 2020
Beleidsvoornemens
ROVA heeft een nieuw strategiedocument vastgesteld voor de periode 2020 tot 2025. Missie: “ROVA werkt als maatschappelijke onderneming
samen met gemeenten en inwoners aan een mooie en schone leefomgeving, nu en in de toekomst.”Ontwikkelingen
Strategische doelen 2025
1. Minder verspilling van natuurlijke grondstoffen
2. Betere verwaarding van ingezamelde afvalstoffen
3. Optimalisatie van inzamelsystemen
4. Hogere klanttevredenheid
5. Duurzamere bedrijfsvoeringHet hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
Verbonden partij
CBL Vennootschap B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CBL Vennootschap B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 137.536
€ 90.000
€ 0
Vreemd vermogen
€ 21.460
€ 20.000
€ 0
Resultaat
€ 21.460
-/- € 25.000
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening
CBL Vennootschap BV
CBL Vennootschap BV
Beleidsvoornemens
Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
Ontwikkelingen
Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
De verwachting is dat de vennootschap in 2019 of begin 2020 zal kunnen worden ontbonden en/of zal kunnen fuseren met één van de andere vennootschappen die bij de verkoop van Essent zijn opgericht.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 11 april 2019 heeft het bestuur van de vennootschap hiervoor een voorstel besluit aan de aandeelhouders voorgelegd.Risico's
Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) loopt de gemeente Dalfsen een te verwaarlozen risico.Verbonden partij
Vordering Enexis B. V.
Naam
Vordering Enexis B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
-/- € 2.034
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 356.324.180
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 11.206
-/- € 15.000
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarekening
Vordering op Enexis BV
Vordering op Enexis BV
Beleidsvoornemens
Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen.
Ontwikkelingen
De vennootschap zal eind 2019/begin 2020 kunnen worden ontbonden na de aflossing van de 4e Tranche op 30 september 2019.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 11 april 2019 heeft het bestuur van de vennootschap hiervoor een voorstel besluit aan de aandeelhouders voorgelegd.
De vennootschap zal bij ontbinding een negatief Eigen Vermogen hebben. In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 5 april 2018 is besloten een eventueel tekort in het Eigen Vermogen tijdelijk middels een rekening-courant aan te vullen vanuit de andere vennootschappen en dit te verrekenen met een winstuitkering uit deze betreffende vennootschap(pen).Risico's
De aandeelhouders lopen beperkte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) loopt de gemeente Dalfsen een te verwaarlozen risico.Verbonden partij
Verkoop Vennootschap B. V.
Naam
Verkoop Vennootschap B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 112.694
€ 5.000
€ 0
Vreemd vermogen
€ 56.904
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 38.240
-/- € 50.000
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Verkoop Vennootschap BV
Verkoop Vennootschap BV
Verkoop Vennootschap BV
Beleidsvoornemens
Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap.
Ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
De verwachting is dat de vennootschap in 2019 of begin 2020 zal kunnen worden ontbonden en/of zal kunnen fuseren met één van de andere vennootschappen die bij de verkoop van Essent zijn opgericht.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 11 april 2019 heeft het bestuur van de vennootschap hiervoor een voorstel besluit aan de aandeelhouders voorgelegd.Risico's
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico.
Verbonden partij
CSV Amsterdam B. V.
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 748.894
€ 530.000
€ 0
Vreemd vermogen
€ 60.083
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- €120.804
-/- € 150.000
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening
CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend.
Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Ontwikkelingen
De verwachting is dat de vennootschap in 2019 of begin 2020 zal kunnen worden ontbonden. Echter is er een dispuut tussen de vennootschap en Waterland/Attero over een belastingteruggave over het boekjaar 2011. De vennootschap is van mening dat zij recht heeft op doorbetaling van de belastingteruggave en Waterland/Attero is van mening dat de teruggave verrekend moet worden met de belasting die vervolgens later weer wordt geheven. Echter heeft deze belastingheffing betrekking op een jaar na verkoopdatum.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 11 april 2019 heeft het bestuur van de vennootschap de aandeelhouders geïnformeerd over de actuele stand van zaken met betrekking tot de afwikkeling van de claims en mogelijke teruggaven.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico.
Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
Jaarrekening 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Eigen vermogen
€ 1.605.524
€ 1.595.000
€ 0
Vreemd vermogen
€ 22.928
€ 0
€ 0
Resultaat
-/- € 14.721
-/- € 30.000
€ 0
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
jaarrekening
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden.
Ontwikkelingen
Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
De verwachting is dat de vennootschap in 2019 of begin 2020 zal kunnen worden ontbonden en/of zal kunnen fuseren met één van de andere vennootschappen die bij de verkoop van Essent zijn opgericht.
In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 11 april 2019 heeft het bestuur van de vennootschap hiervoor een voorstel besluit aan de aandeelhouders voorgelegd.Risico's
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822). Dit risico is voor Dalfsen beperkt gelet op het aandelenbelang van 0,0432%.