Asbestdaken
In juni 2019 is door de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor een asbestdakenverbod per 2024 verworpen. Voor het einde van het jaar moet duidelijk zijn hoe het kabinet hier verder mee wil gaan. Afhankelijk van de uitkomsten hiervan zullen we in 2020 onze eigen vervolgacties bepalen. In de tussentijd gaan we vanuit gezondheid en verduurzaming door met informeren en voorlichting richting dak eigenaren.
Risicoanalyse fysieke leefomgeving
Het Besluit omgevingsrecht schrijft voor dat bij het uitvoerings- en handhavingsbeleid op de fysieke leefomgeving (o.a. bouwen, milieu, etc.) gebruik wordt gemaakt van een risicoanalyse. De risicoanalyse die nu nog wordt gehanteerd is al oud (2012) en vertoont onvolkomenheden. Zo wordt o.a. geen rekening gehouden met naleefgedrag, ontbreken omgevingsfactoren, en heeft het vergunningenproces geen plek in het risicomodel. De portefeuillehouders in zowel Twente als IJsselland hebben opdracht gegeven om een nieuwe risicoanalyse te maken, die tevens geschikt moet zijn voor de Omgevingswet per 2021. Een ambtelijke werkgroep is hiermee gestart, met als doel in 2020 een nieuwe risicoanalyse op te leveren. Zeer waarschijnlijk zal hiervoor een aanbesteding nodig zijn.
Ontwikkelingen afval
De afvalwereld is al enige jaren flink in beweging. Conjunctuurschommelingen, afnemende vraag naar gerecyclede grondstoffen, verhoging van verbrandingsbelasting en problemen in de PMD-keten zorgen voor onverwachte extra kosten of dalende opbrengsten (oud papier, textiel). Vooral de knelpunten bij het sorteren en recyclen van PMD (plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankenkartons), onder andere als gevolg van toenemende vervuiling, zorgen voor hogere kosten en lagere vergoedingen. Daarbij zijn we nog steeds afhankelijk van de uitkomsten van landelijke discussies tussen VNG en Stichting Afvalfonds (hoogte van vergoedingen, vergoeding voor PET-trays, verrekening van vervuiling). Dit hebben we ook gemeld bij de 2e bestuursrapportage.
Samen met ROVA is een nieuwe schatting gemaakt van de meerjarenbegroting. Het effect is dat de lasten voor de inwoners de komende jaren zullen stijgen. De stijging van het vastrecht tarief per 2020 wordt geraamd op € 40 á € 45 per huishouden. Op basis van de nu bekende informatie zal in 2021 het tarief nogmaals stijgen met € 12 in 2022 met € 7 en in 2023 met € 4. Deze bedragen zijn indicatief en zullen jaarlijks opnieuw worden berekend. Deze stijging wordt bij iedere vergelijkbare gemeente verwacht. Landelijk gezien blijft onze regio bekend om zijn lage afvalstoffenheffing door de effectieve samenwerking en hoge mate van afvalscheiding.
WTV en WUP
Dit najaar wordt gestart met het maken van een Warmte Transitie Visie (WTV) waarna Warmte Uitvoering Plannen (WUP) worden uitgewerkt. Eind 2021 zijn beide onderdelen gereed. Vanuit de provincie worden diverse ondersteuningen aangeboden in de vorm van subsidies. De omvang en planning van deze ondersteuning/subsidies is nog niet bekend.
RES Elektriciteit en Warmte
De voorbereidingen voor de Regionale Energie Strategie (RES) zijn gestart. Diverse bijeenkomsten en rekensessies zijn met diverse stakeholders georganiseerd. Formeel start de RES dit najaar en medio 2020 is het concept bod/strategie gereed. Duidelijkheid over de financiële ondersteuning vanuit het Rijk wordt eveneens dit najaar verwacht en uitgegaan wordt van een kostendekkende bijdrage.