2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Samenvatting risicoprofiel

Ten opzichte van de jaarrekening 2018 (de laatste inventarisatie van de risico's) is er sprake van diverse wijzigingen van risico's in de top 10. Wijzigingen in de top 10 en specifieke aandachtspunten voor de begroting 2020 zijn:
nieuw:

  • het risico voor claims en aansprakelijkheidsstelling is wat betreft de score niet aangepast, maar is in de afgelopen periode net buiten de top tien risico's gevallen. Door aanpassingen van andere risico's valt het nu binnen de top-tien risico's en is daarom opgenomen;
  • bij de jaarrekening 2018 is het risico "procedurefouten bij inkoop" vanwege de verdere professionalisering verlaagd en buiten de top 10 risico's gevallen. Doordat er in totaliteit sprake is van een daling van de totaalscores valt dit risico met een totaalscore van 4, binnen de top 10 risico's en is het weer opgenomen;

vervallen:

  • in verband met de overgang per 1 januari 2020 naar het Shared Service Centrum is de continuïteit gewaarborgd en is het risico van de ICT kwetsbaarheid bedrijfsvoering komen te vervallen;

aanpassingen:

  • bij de open-eind regelingen sociaal domein is de klasse voor kans naar boven bijgesteld naar score 5. Het geldgevolg stond al op de maximale score 5, waarbij het bedrag op 3 keer het maximale bedrag van € 617.000 is meegenomen in de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit;
  • momenteel lopen er twee onderzoeken naar de verdeling van het gemeentefonds, die van invloed kunnen zijn op onze grootste inkomstenbron, de algemene uitkering. Vanwege de impact van een mogelijke herverdeling wordt het risico hoger ingeschat en zijn zowel de kans als de financiële impact op een score 5 gezet. De mogelijke financiële impact is op 1,5 keer het maximale bedrag van € 617.000 gezet.
  • de Kans op een datalek en/of niet juiste naleving van de AVG is naar boven bijgesteld naar een score 5. We constateren dat er sprake is van een toenemende bewustwording binnen de gehele organisatie omtrent het vertrouwelijk omgaan met persoonsgegevens. Als gevolg hiervan worden ook meer datalekken gesignaleerd en vervolgens gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Om deze reden is de kans verhoogt naar 5. De impact/het geldgevolg is op de score 2 gehandhaafd;
  • de totaalscore voor kosten voormalig personeel is naar beneden bijgesteld van 10 naar 8. Deze aanpassing is gebaseerd op de ervaringscijfers van de afgelopen jaren;
  • het exploitatierisico van verbonden partijen is aangepast van een totaalscore 9 naar een score 6. De aanpassing heeft betrekking op de verlaging van het geldgevolg naar klasse 2. Dit risico wordt lager ingeschat, vanwege meer aandacht en overleg met de Verbonden Partijen over de verschillende documenten van de totale planning en control cyclus;
  • het projectplan "aanschaf financieel pakket" is een fase verder. Het project is ingericht, risico’s zijn in beeld en beheersmaatregelen zijn benoemd, waardoor het (netto-)risico lager wordt ingeschat.

De gemeente Dalfsen behaalt met een ratio van 4,9 waarderingscijfer A. Dit betekent dat de gemeente in zeer ruime mate in staat is om tegenvallers op te vangen zonder dat dit de continuïteit van de organisatie in gevaar brengt. De norm die wij onszelf hebben gesteld komt op een score van 2 (uitstekend).  In vergelijking met andere gemeenten scoren wij zeer hoog, dus positief.

Uit de financiële kengetallen kunnen we concluderen dat onze schuldenpositie en solvabiliteitsratio goed te noemen zijn. Tevens is de gemeente in het meerjarenperspectief (2022 en 2023) in staat de structurele lasten met structurele baten af te dekken. De gemeente heeft bovendien nog de mogelijkheid om meer inkomsten uit belastingen te verwerven. Ten aanzien van de grondexploitaties is het risico naar beneden bijgesteld, door de strakke regie op de grondexploitaties. Bovendien is te zien dat de komende jaren de voorraden gronden afnemen en daarmee de kwetsbaarheid wordt verminderd. Al met al kunnen we concluderen dat er sprake is van een gezonde financiële positie en een positieve ontwikkeling hierin.