Sociaal Domein
Gezien de samenhang in het sociaal domein is er voor gekozen om aan het begin van dit programma de algemene geformuleerde kaders aan te geven, die betrekking hebben op de diverse beleidsvelden binnen het programma Sociaal Domein.
Ons doel is dat al onze inwoners zelfstandig kunnen meedoen aan de samenleving, een ieder op zijn of haar eigen niveau. Bestaanszekerheid als basis is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast streven we er naar dat iedereen beschikt over een sociaal netwerk en dat binnen zorgvragen passende en duurzame oplossingen centraal staan. De transformatie in het sociaal domein draagt bij aan het fijn wonen, werken en leven in de gemeente Dalfsen. Dichter bij de kern van onze opdracht als gemeente en dichtbij onze inwoners.
Als gemeente willen we zorgen dat hulpvragen in een vroegtijdig stadium worden opgelost, of worden voorkomen. We zetten daarom in op preventie, vroeg signalering, en de voorliggende voorzieningen.
7.1 Jeugdzorg
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
We willen door middel van de jeugdzorg jeugdige inwoners van onze gemeente in staat stellen om:
- gezond en veilig op te groeien;
- te groeien naar zelfstandigheid;
- om voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren.
Hoe meten we dat?
Via een regionaal monitoringssysteem hebben we zicht op het aantal indicaties en de kosten. Inhoudelijke sturing wordt ontwikkeld op basis van de uitkomsten Grip op Jeugd.
Wat gaan we ervoor doen?
- Uitvoering programmaplan Grip op jeugd waarmee we via een aantal projecten meer inzicht krijgen in de uitgaven van de jeugdzorg en hoe we deze kunnen beïnvloeden. De projecten zijn gericht op: preventie jeugd, samenwerking onderwijs en jeugdhulp, samenwerking gecertificeerde instellingen, optimaliseren werkprocessen, jeugdigen in verblijf.
7.2 Lokale toegang
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het ondersteunen van inwoners bij hun eigenlijke hulpvraag (de vraag achter de vraag) en gezamenlijk werken vanuit de bedoeling. Vanuit de MDT's werken we integraal over de beleidsvelden heen, met als doel dat de hulp die nodig is geboden kan worden en met de verwachting dat wanneer integraal gekeken wordt, passender en efficiëntere oplossing geboden kunnen worden.
De inwoner heeft waar mogelijk een centrale en regisserende rol in het toewerken naar een toekomstbestendige oplossing.
Hoe meten we dat?
Wij verwachten hiervoor in de loop van 2020 indicatoren voor hebben geformuleerd.
Wat gaan we ervoor doen?
- Doorontwikkeling toegang aan de hand van plan van aanpak grip op Wmo en projectprogramma grip op jeugdzorg;
- Implementatie omgekeerde toets.
7.3 Participatie
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
De participatiewet heeft als doel om inwoners zonder werk te begeleiden waar mogelijk naar werk. Er zijn ook inwoners die vallen onder de participatiewet die niet dit vermogen hebben. Deze inwoners begeleiden we naar een situatie waarin ze naar vermogen kunnen deelnemen aan de samenleving.
In 2019 is de beleidsnota "afstand tot de arbeidsmarkt" beleid en uitvoering Participatiewet 2019-2022 vastgesteld. In de gemeente Dalfsen geldt het uitgangspunt het streven naar (financiële) zelfredzaamheid en participatie voor de lange termijn. Ieder moet naar vermogen mee (kunnen) doen in de samenleving. We streven er naar dat de ontwikkeling van het aantal uitkeringen conform de trend van het landelijk gemiddelde is.
Hoe meten we dat?
- De ontwikkeling van het aantal uitkeringen is conform de trend van het landelijk gemiddelde;
- We streven naar maximale participatie van personen met een Participatiewet uitkering;
- We zorgen ervoor dat 30% van de instroom binnen 12 maanden weer uitstroomt naar betaald werk;
- Niet meer dan 25% van het aantal uitkeringsgerechtigden zit langer dan 4 jaar in de uitkering;
- Het aantal personen met Beschut Werk eind 2020 is 5, conform landelijke opgave;
- Het aantal garantiebanen is conform de opgave banenafspraak.
Daar waar mogelijk zijn deze meerjarige doelen in onderstaande tabel verwerkt.
Indicator | Bron | Nulmeting 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Doel 2: maximale participatie. | GWS4all | 125 | 180 | 220 | 240 | 240 |
Doel 3: 30% van de instroom is binnen 12 maanden weer uitgestroomd naar betaald werk | Eigen gegevens | 2017 | >30% | >30% | >30% | >30% |
Doel 4: niet meer dan 25% zit langer dan 4 jaar in de uitkering | GWS4all | 26% | 25% | 25% | 25% | 25% |
Doel 5: aantal personen met Beschut Werk* | GWS4all | 1 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Doel 6: aantal garantiebanen ** | Monitor UWV |
* Beschut Werk: de opgave na 2021 e.v. is nog niet bekend
**Garantiebanen: In het sociaal akkoord is afgesproken dat er in 2026 100.000 extra banen in de markt en 25.000 extra banen bij de overheid worden gecreëerd. De voortgang hiervan wordt landelijk en op Arbeidsmarktregio gemonitord.
Wat gaan we er voor doen?
- Plan van aanpak voor alle cliënten met een Participatiewetuitkering;
- iedereen is ingedeeld in een categorie én subcategorie binnen Zorg, Meedoen en Werkfit;
- Iedereen op traject (kan ook behandeling zijn);
- Leerlijnen (startend met de leerlijn Groen) zijn uitgewerkt;
- In de subregio zijn de re-integratie instrumenten geharmoniseerd.
7.4 Preventie
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Binnen het toekomstgericht welzijnsbeleid dat in 2017 is gestart willen we breed inzetten op preventie, vroegsignalering en innovatieve oplossingen. Dit alles met als doel dat het fijn wonen (en werken) is in de gemeente Dalfsen, maar ook om duurdere zorgkosten waar mogelijk te voorkomen. De maatschappelijke effecten die we willen bereiken met het welzijnswerk zijn:
1.Bijdrage van het welzijnswerk aan het bevorderen en welbevinden van kwetsbare inwoners.
2.Bijdrage van het welzijnswerk in de vroegtijdige signalering van mogelijke ondersteuningsbehoefte.
3.Bijdrage van het welzijnswerk in het vergroten van de eigen kracht en het sociale netwerk van inwoners.
4.Bijdrage van het welzijnswerk in het stimuleren en faciliteren van burgerkracht en het verbinden van partijen.
Hoe meten we dat?
We gebruiken de GGD gezondheidsmonitor (1x per 4 jaar uitgevoerd) en het Belevingsonderzoek Wmo (1x per 2 jaar uitgevoerd). Daarnaast vinden gesprekken plaats met het welzijnswerk over de voortgang van hun opdracht. Dit alles om te monitoren of het welzijnswerk en de uitvoering van de opdracht bijdraagt aan het behalen van de vastgestelde maatschappelijke effecten. Via de halfjaar rapportage sociaal domein wordt uw raad op de hoogte gehouden van de inhoudelijke voortgang.
Indicator | Bron | Nulmeting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Ervaren gezondheid | Gezondheidsmonitor GGD (4 jaarlijks) | 82% (2017) | - | 85% | - | - |
Wat gaan we ervoor doen?
- Jaarlijks opdracht verstrekken aan SAAM welzijn om de gewenste maatschappelijke effecten te realiseren;
- Periodiek voortgang van de werkzaamheden van Saam monitoren en zo nodig bijsturen;
- In 2020 gaan we verder met een traject waarin we met partijen het voorveld nog beter in te richten in aanloop naar een aangepast dan wel een nieuw beleidsplan met ingang van 2021.
7.5 Publieke gezondheid
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het doel van het uitvoeringsplan is het behalen van gezondheidswinst, het creëren van bewustwording en hierdoor besparen op de zorgkosten.
Hoe meten we dat?
In september 2019 is de evaluatie van het preventief gezondheidsbeleid (2017-2019) voorgelegd. Hierin staan zowel de indicatoren als de resultaten beschreven van het uitvoeringsplan preventief gezondheidsbeleid over de periode 2017-2019. In het uitvoeringsplan ‘Kerngezond Dalfsen’ 2020 en verder worden nieuwe meerjarige indicatoren omschreven voor de periode vanaf 2020.
Wat gaan we ervoor doen?
Dit wordt omschreven in het nieuwe uitvoeringsplan 2020 en verder.
7.6 WMO
Meerjarig doel: wat willen we bereiken?
Het voor de inwoners mogelijk maken om zo lang mogelijk op een prettige manier zelfstandig te blijven wonen, waarbij voldoende sociale voorzieningen in de nabijheid zijn.
De inwoner heeft waar mogelijk een centrale en regisserende rol in het toewerken naar een toekomstbestendige oplossing.
We doen dit op basis van een realistische begroting.
Hoe meten we dat?
Indicator | Bron | Nulmeting | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Cliëntervaring met betrekking tot kwaliteit van geleverde ondersteuning | Cliëntervaringsonderzoeken Wmo (% cliënten dat de kwaliteit van de ondersteuning als goed ervaart) | 84% (2017) | 86% | 86% | 86% | 86% |
Cliëntervaring of ondersteuning voldoet aan de hulpvraag | Cliëntervaringsonderzoeken Wmo (% cliënten dat de kwaliteit van de ondersteuning als goed ervaart) | 87% (2017) | 88% | 88% | 89% | 89% |
Wat gaan we ervoor doen?
- Doorlopend trainen van consulenten in keukentafelgesprekken;
- monitoring nieuwe inkoop Wmo begeleiding, waarbij vooraf in overleg met de inwoner het resultaat wordt bepaald en gedurende het traject overleg plaats vindt tussen inwoner en zorgaanbieder over de voortgang van het te behalen resultaat.
- In 2019 wordt een analyse van de kostenontwikkeling en het cliëntenbestand gemaakt. Op basis van deze analyse, de leeftijdsprognose van onze inwoners en de wettelijke kaders Wmo volgt een Plan van Aanpak om grip te blijven houden op de uitgaven van de Wmo.